Motywacja – co zrobić, kiedy jej brakuje?

Dawno, dawno temu, kiedy jeszcze siedziałam w swoim gabinecie w szkole przychodziliście mówiąc, że generalnie Wam się nie chce. Niby wiecie, że wypada się uczyć, ale tak jakoś motywacji brak. Podejrzewam, że teraz też tak jest.

Co zrobić, kiedy brakuje motywacji, np. do nauki?

Trzeba skonkretyzować cel. W coachingu stosuję metodę SMART (którą niektórzy mogą znać z obszarów dotyczących pracy w grupie czy ekonomii). SMART to skrót, który zawiera w sobie wszystko to, co musi mieć cel, żeby udało się go zrealizować:

S-pecific

Mówiąc, że cel ma być specific czy specified codzi po prostu o konkretyzację celu. Zadaj sobie kilka pytań:
1. Co konkretnie chcesz osiągnąć?
2. Wyobraź sobie, że to masz – co widzisz? Co czujesz?
3. Jak możesz doprecyzować swój cel?

M-easureable

Measureable tłumaczymy jako wymierny, mierzalny. Cele ogólne, takie jak „Chcę się wziąć do nauki” albo „Chcę lepiej dogadywać się z rodzicami” są zbyt ogólne, by w jakikolwiek sposób je zmierzyć – a co za tym idzie, by mieć poczucie, że posuwamy się do przodu i coś robimy. Jest kilka pytań dodatkowych, które pomogą Ci zawęzić cel do bardziej mierzalnego:
1. Ile dokładnie?
2. Co znaczy w praktyce?
3. Co to znaczy bardziej? Co to znaczy lepiej? Co to znaczy mniej? itp.
4. Po czym poznasz, że cel został osiągnięty?
5. Po czym poznasz, że jesteś na dobrej drodze?

A-ttainable

W tym punkcie skupiamy się na osiągalności celu. Mierzmy siły na zamiary – albo odwrotnie? Nie porywajmy się na rzeczy, które nie są możliwe. Np. nie jest możliwym zrzucenie 30 kilo w tydzień. 30 kilo w rok – bardziej. W tydzień – np. kilogram albo pół. Podobnie jest z nauką. Niemożliwe jest nauczenie się na sprawdzian w godzinę tak, by dostać z niego 5. Ale uczenie się np. pół godziny dziennie przez 5 dni jest bardziej realne. Żeby lepiej to osiągnąć też zadaj kilka pytań kontrolnych:
1. Czy to jest w Twoim zasięgu?
2. Czego potrzebujesz, by osiągnąć cel?
3. Co stanie Ci na przeszkodzie?

R-elevant

Czyli istotność. W praktyce chodzi o to, czy to jest to, o co Ci chodzi. Czy cel jest na tyle istotny, że jesteś w stanie wpakować w to wystarczającą ilość energii, by go osiągnąć. Zastanów się więc:
1. Dlaczego to dla Ciebie takie ważne?
2. W jakim stopniu jest to ważne?
3. Co zyskasz, jak zrealizujesz cel?
4. Co stracisz, kiedy zrealizujesz cel? albo podczas realizacji celu.

T-ime bound

Cel musi być określony w czasie. Rozwleczony cel długodystansowy ma mniejszą szansę powodzenia, niż krótki cel, którego efekty będą łatwe do zauważenia. Określ zatem:
1. Do kiedy zrealizujesz cel?
2. Kiedy zaczniesz?
3. Kiedy wykonasz pierwszy krok?

Przykładowa rozpiska celu SMART na przykładzie celu „Chcę być lepszym psychologiem szkolnym wygląda tak:
S:
1. Co konkretnie chcę osiągnąć? Żeby młodzież szkolna czuła się szczęśliwsza, stabilniejsza, czuła, że ma wsparcie, chciała ze mną rozmawiać.
2. Co czuję, gdy to mam? Satysfakcję, radość, poczucie dobrze wykonanej pracy.
3. Jak mogę skonkretyzować cel? Chcę zachęcić młodzież do rozmowy ze mną, chcę dawać im informacje, których potrzebują.
M:
1. Co to znaczy „lepszym”? – robiącym dokładnie to, czego potrzebują uczniowie, mającym ich akceptację.
2. Po czym poznam, że osiągnęłam cel? Po wzroście liczby osób zwracających się do mnie by porozmawiać do 8 w tygodniu.
3. Po czym poznam, że jestem na dobrej drodze? Po nowych mailach w skrzynce, po wzroście aktywności na stronie, po ilości odpowiedzi w dzienniku, po ilości osób na chacie.
A:
1. Czy to jest w zasięgu? Tak.
2. Czego potrzebujesz, by osiągnąć cel? Dotarcia do młodzieży, skutecznego kanału informacyjnego, dobrego PR-u, robienia tego, czego potrzebują, o czym piszą, skupieniu się na nich, nie na promocji psychologa szkolnego, słuchania ich, przychodzenia do nich, kiedy będzie to możliwe, uczenia się od lepszych, konsultacji z kimś, kogo uczniowie już słuchają.
3. Co stanie na przeszkodzie? Kwarantanna, niechęć młodzieży, zły PR psychologa szkolnego, fakt, że nie da się zadowolić wszystkich, przepisy, które odstraszają młodych, brak znajomości środków przekazu, z których korzystają.
R:
1. Dlaczego to dla Ciebie takie ważne? Bo młodzi są ważni. Bo rozwiązania, których potrzebują są w zasięgu ręki, a ja chciałabym im je dać. Bo uważam, że wiek dorastania to ciężki czas i chcę dać im wsparcie. Bo chcę, by mieli lepiej niż ja w ich wieku. Bo irytuje mnie bagatelizowanie ich emocji przez dorosłych.
2. W jakim stopniu to dla Ciebie ważne? Maksymalnym.
3. Co zyskasz, jak zrealizujesz swój cel? Świadomość, że komuś pomogłam. Radość ze swojej pracy. Poczucie spełnienia. Ich spokój.
4. Co stracisz? Nic.
T:
1. Do kiedy zrealizujesz swój cel? Do końca roku szkolnego.
2. Kiedy zaczniesz? Teraz, lepiej określając swój cel.
3. Kiedy wykonasz pierwszy krok? Teraz – inaczej określając swój cel. Udostępnię też tego posta na fb, żeby dotarł do jak największej liczby uczniów.

NOWY CEL SMART: Przed upływem końca roku szkolnego swoimi działaniami zachęcę młodzież szkolną do rozmawiania z psychologiem szkolnym tak, by pomagać większej niż obecnie liczbie uczniów w ciągu tygodnia. Satysfakcjonująca mnie liczba osób zgłaszających się do mnie w ciągu tygodnia to 8. Cel osiągnę dzięki pytaniu uczniów, czego potrzebują i odpowiadaniu na ich potrzeby. Poproszę ich o pomoc w osiągnięciu mojego celu. Będę słuchała rad mądrzejszych ode mnie nauczycieli i ekspertów. Wypróbuję sposoby, których dotąd nie brałam pod uwagę.

Zobaczymy jak mi pójdzie 😉

Jeśli chcecie skonsultować ze mną swoje plany – prześlijcie je na oknapek@autograf.pl.

Pozdrawiam,

O.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s