Sport w czasach zarazy

Wiedzieliście, że aktywność fizyczna jest podstawą zdrowia psychicznego? Nie tylko wydzielają się endorfiny, ale też poprawia się przewodnictwo między komórkami nerwowymi – myślimy bardziej, nastrój wraca do normy, poprawia nam się efektywność pracy. Nie mówiąc już o świeżym powietrzu, które potrzebne jest i Wam i Waszym domom. Wietrzcie mieszkania – najlepiej kiedy sami z nich wychodzicie trochę się poruszać.

Ale jak uprawiać aktywnie sport, kiedy każą nam siedzieć w domu? Nie zupełnie. Nie trzeba siedzieć w mieszkaniu/domu cały czas. Można pójść na spacer. Osobiście zachęcam Was do tych spacerów w pojedynkę. Licznik kroków w telefonie i w drogę. Wyróbcie dziennie 6000 – 8500 kroków – to norma dla zdrowej osoby. Standardowa aktywność w domu – krzątanie się przy sprawach porządkowych, w kuchni, przechodzenie z miejsca na miejsce da Wam ok 1000 – 2000 kroków. Pozostałe to godzinka spaceru. Można pójść do lasu, do parku nawet. Pilnujcie odległości 1,5 – 2 metry od innych spacerowiczów. Wybierajcie ścieżki, gdzie nikogo nie ma. Możecie wybrać się sami (jeśli macie prawo jazdy) lub z rodzicem do pobliskiego lasu. Osobiście polecam:

  • Ścieżkę dydaktyczną za parkiem im. Kuronia w Kazimierzu Górniczym (i tamtejsze lasy) – są stosunkowo małe i ciężko się zgubić, bo po 20 minutach prosto zawsze dojdziecie do któregoś brzegu lasu.
  • Trasę rowerową z Ostrów Górniczych nad Sosinę. Można zaparkować gdzieś w Maczkach Starych i pochodzić trochę po pobliskim lesie.
  • Ścieżki wokół jezior na Pogorii – choć teraz może tam być dość sporo osób.
  • Niedaleko jest też Pustynia Błędowska, która, nie wiedzieć czemu, nie jest zbyt często odwiedzana.
  • Mało osób znajdziecie też w Lesie Murckowskim w okolicy Katowic.
  • Dobre tereny do wycieczek pieszych to też tereny wiejskie lub o niskim współczynniku zaludnienia. Sama bardzo lubię obszar między Wojkowicami Kościelnymi a Wojkowicami Komornymi (a szczególnie okolice Dąbia Chrobakowego). Ludzi tam jak na lekarstwo.

Mimo konieczności izolacji i wybierania mało uczęszczanych, odosobnionych tras – zawsze mówcie rodzicom dokąd się wybieracie. Polecam spacery z nimi, bo mimo, że to rodzice, to jednak im też ruch dobrze zrobi. Martwią się pewnie nie mniej niż Wy. Zadbajcie o nich w miarę możliwości i wyciągnijcie ich na przechadzkę. Ich albo rodzeństwo.

Pro tip: Jeśli zamiast spaceru wybierzecie bieg to rodzeństwo się zmęczy i po powrocie do domu padnie zmęczone na kanapie – będzie Was mniej irytować ;).

Po takiej produkcji endorfin myślenie o epidemii, pandemii, apokalipsie czy innym wirusie jest na prawdę bardzo, bardzo trudne!

Nie chcecie wychodzić? Zróbcie trochę ćwiczeń w domu.

Dla aktywnych pasjonatów treningów – niezmiennie Chodakowska czy Lewandowska. Jeśli ktoś lubi, kiedy wystylizowana pani z telewizora mówi im, że mają skakać wyżej – to jest dla Was.

Dla mniej aktywnych – Ola Żelazo. Ta miła pani (we mnie osobiście wywołuje mniej negatywnych emocji niż wcześniej wspomniane gwiazdy TVN-u) ma fajne treningi pilatesu czy yogi.

Jeśli wolicie biegać – YT ma masę fajnych virtual runs – możecie dreptać przed laptopem czy telewizorem przy krajobrazach z Alaski.

To moje pomysły. A jakie są Wasze?

Podsumowując:

  • minimum kroków dla zdrowego człowieka to między 6000 a 8500,
  • można wychodzić na spacer, trzeba tylko przestrzegać zasad bezpieczeństwa – minimum 1,5 metra od innych spacerowiczów, tereny mniej uczęszczane,
  • alternatywą dla spacerów są treningi w domu,
  • wietrzcie pokoje i domy, najlepiej gdy wychodzicie na spacer otworzyć kilka okien w domu,
  • jeśli wychodzicie sami – niech reszta rodziny wie dokąd,
  • zabierzcie ze sobą rodziców – im też się to przyda,
  • zmęczcie spacerem rodzeństwo – będzie mniej irytowało Was w domu (zwłaszcza to młodsze).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s