Rekomendacje psychologa szkolnego na czas zagrożenia epidemiologicznego

Po pierwsze: jestem dla Was dostępna cały czas. Absolutnie cały czas. Nawet w środku nocy. Nie zawsze odpiszę od razu, ale odpiszę. Możecie pisać do mnie przez Messengera przez fanpage Silesia Coaching lub bezpośrednio na Olga Knapek. Możecie pisać także przez dziennik elektroniczny lub na maila (oknapek@autograf.pl).

W jakich sprawach możecie pisać? W każdych. Jeśli boicie się obecnej sytuacji, potrzebujecie informacji, nie radzicie sobie z tym, co obecnie dzieje się w Polsce i na świecie. Spokojnie (spokój zawsze wskazany) możecie też pisać z własnymi sprawami, prosić o wsparcie, wygadać się.

Panika i stany lękowe: Zagrożenie epidemiologiczne w kraju i wprowadzone środki prewencyjne to sytuacja kryzysowa. Pojawiający się w związku z tym lęk i obawy są całkowicie normalne. Dodatkowo, kiedy w grę wchodzi zagrożenie życia bądź zdrowia lęk może eskalować i przybierać formy ataków paniki.

Atak paniki – cechy charakterystyczne:
– hiperwentylacja
– ucisk w klatce
– natłok myśli, zazwyczaj o katastroficznym zabarwieniu
– drętwienie rąk i nóg
– uczucie mrowienia lub ciepła głównie na ramionach lub czubku głowy
– reakcje układu trawiennego – biegunka, wymioty, nudności
– wzmożona potliwość
– zmiany skórne – wysypki, plamy
– uczucie zimna bądź gorąca

Co wtedy robić?
– oddychać powoli – można oddychać do torebki papierowej
– otworzyć okno, wyjść na dwór
– skupić się na otaczającej nas rzeczywistości (więcej info poniżej)
– powiedzieć komuś o narastającej panice
– odwrócić uwagę aktywnościami, które nas odstresowują (serial, filmiki na YT itp,)

Pełne materiały na temat tego jak radzić sobie z lękiem poniżej:

Wsparcie farmakologiczne: Jeśli sytuacja Was przerasta możecie wesprzeć się farmakologicznie. Szeroka gama specyfików wyciszających jest dostępna bez recepty – są to zioła bądź suplementy, których działanie wpływa dodatnio na nastrój. Spożywanie niektórych produktów spożywczych również może korzystnie wpłynąć na obniżenie stanu napięcia spowodowanego obecnym zagrożeniem.


Melisa Stosuje się w łagodnych objawach napięcia nerwowego oraz niewielkich dolegliwościach żołądkowo-jelitowych, takich jak uczucie pełności, wzdęcia.
Persen ForteJest roślinnym produktem leczniczym stosowanym tradycyjnie w dolegliwościach ze strony układu nerwowego, takich jak niepokój, napięcie nerwowe i zaburzenia snu
Validol Łagodzenie stanów napięcia nerwowego oraz uczucia niepokoju. Optymalny efekt działania występuje po 2-4 tyg. stosowania, dlatego preparat nie powinien być stosowany doraźnie. Jeżeli dolegliwości utrzymują się lub nasilają po 2 tyg. stosowania, należy zwrócić się do lekarza.
Magnez z witaminą B6pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Dodatkowo magnez pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, zaś witamina B6 w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Produkty bogate w magnez to m.in. ciemne pieczywo, otręby i nasiona, brązowy ryż i kasze, jarmuż, szpinak, rukola, warzywa strączkowe, natki, banany, czekolada.
Potas – reguluje stany kołatania serca i nadciśnienia. Suplementacja potasu powinna odbywać się pod nadzorem lekarza, więc by obniżyć tętno bądź ciśnienie będące somatycznymi objawami stanów lękowych warto spożywać produkty bogate w potas: ziemniaki, arbuz, pomidory, szpinak, buraki, czarna i biała fasola, dynia, boćwinka, jogurty.
Nervosan fix Tradycyjny preparat roślinny stosowany w łagodnych stanach napięcia nerwowego oraz w okresowych trudnościach z zasypianiem.

W razie nasilających się stanów lękowych charakteryzujących się stale podwyższonym tętnem i skokami ciśnienia można skontaktować się telefonicznie z lekarzem rodzinnym i poprosić o wystawienie e-recepty na leki przeciwlękowe. Jest dużo leków rekomendowanych dla młodzieży, które można stosować doraźnie. Stosowanie musi się jednak odbywać po konsultacji z lekarzem.

Prawidłowe tętno u młodzieży to ok 85 uderzeń na minutę.

Kiedy rośnie Ci puls: oddychaj głęboko, uzupełnij wodę w organizmie, sprawdź ciśnienie, stosuj techniki relaksacyjne. Wysoki puls przy wysiłku jest OK. Niepokoić może stale wysoki puls podczas spoczynku w połączeniu z wysokim poziomem lęku. Jeśli techniki relaksacyjne nie działają powiedz o tym rodzicom lub opiekunom i skonsultuj się z lekarzem telefonicznie.

Prawidłowe ciśnienie to 120/80. Może się wachać nawet do 139/89 (górna granica prawidłowego wysokiego ciśnienia).

Kiedy rośnie Ci ciśnienie – uzupełnij niedobory wody w organizmie, połóż się z nogami wyżej, oddychaj głęboko. Jeśli nic się nie zmienia powiedz o tym rodzicom lub opiekunom i skonsultuj się z lekarzem telefonicznie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s